Recensie van Dhr. Elkhuizen

De kerk zal nooi vol zitten. En in een van die huizen woonde ooit Hermine met haar gouvernante. Voor de zieke Hermine, dochter van een welgesteld echtpaar uit Deventer, is dit huis in 1909 gebouwd in de frisse boslucht. En als hotel ‘De Roskam’ in Gorssel niet drie dagen eerder failliet was gegaan, waren we waarschijnlijk nooit in Huize Hermine geweest. Nu was het, op 20 maart 2014, de enige overnachtingsplaats voor ons.

Huize Hermine heeft twee bijzonderheden: een bed & breakfast  en een galerie. De bewoner, Maarten Goossens, houdt van tuinieren en kunst. En voor beide activiteiten is plek: een grote tuin of eigenlijk park, en dit middelgrote herenhuis uit 1909 om kunst te tonen. Per jaar zijn tien beeldend kunstenaars te gast in het pand. Het keuzepakket van Maarten is divers en beweegt zich tussen abstract en figuratief werk, tussen twee- en driedimensionaal, tussen autonoom werk en design. De selectie is origineel en herbergt werk van opvallend goede kwaliteit. Maarten doet niet plechtig of wuft zoals nogal wat galeriehouders; hij plaatst het werk in een huiselijke sfeer, dicht bij de bezoeker.

Elke kunstenaar met enige kennis van de kunstgeschiedenis kent zijn referenties. Dus zijn er reflecties naar de ‘Nulgroep’ rondom Jan Schoonhoven in het ijzersterke werk van Rita Kok. Door de wijze van ophanging – iets van de muur af – en belichting krijgen de rasterpatronen van wol, vissnoer en zelfs paardenhaar een subtiele dieptewerking. Een andere Nulgroepkunstenaar, Jan Henderikse, is te herkennen in het werk van Paméla Maria. De geometrische patronen van kleine vlakjes – veelal in de kleur van het vlakje met garen omwikkeld – doen denken aan de geordende objets trouvés van Jan Henderikse.

De kopvoeters van Astrid Koppen verwijzen naar Juan Muñoz en de kubistisch aandoende schilderijen van Liesbeth Bos herinneren mij aan Bart van der Leck uit de Stijlbeweging.

Bovenstaande vergelijking met oudere kunststromingen en beroemde kunstenaars komt vooral voort uit mijn preoccupatie met kunst. Dit laat onverlet dat het voor de bezoeker van de galerie interessant kan zijn de bandbreedte van het geëxposeerde werk enigszins te kennen. Immers, de selectie van galeriehouder Maarten Goossens toont veelal minder bekende kunstenaars met in ieder geval oorspronkelijk en eigentijds werk. Hier hangen misschien de echte ‘The next big things’(documentaire Uur van de Wolf 27 maart 2014) en niet de Jeff Koons, Jackson Pollocks en Francis Bacons voor fancy prijzen.

Dat de provincie Gelderland werk heeft aangekocht van Lies van Dam is meer dan terecht. Door wit uit te sparen geeft zij haar houtskool- en krijttekeningen een verbluffende diepte.

En van de jonge designer Tijn van Orsouw zullen we nog veel zien en horen. Hier is een talent van grote klasse aan het werk, met zijn opklapbare meubels. Opklapbaar voor aan de wand en uitklapbaar voor in de ruimte.

Ja, en dan de ‘bed&brood’-ruimte. Vermoedelijk verbleef hier de gouvernante van Hermine. Het is en smaakvol en comfortabel appartement, compleet met veel kunst en een serre met kleine houtkachel, waar ’s avonds de wijn en nootjes klaar staan voor de gasten. We vonden het jammer om te gaan slapen.

Kortom: bent u in Joppe: dan zeker bij Huize Hermine stoppen!

Frank Elkhuizen,

voormalig:

Hoofd Kunstzaken gemeente Delft, directeur Vrije Akademie Delft, directeur Volksuniversiteit Haarlem.

Leiden, 28 maart 2014

Een van de gasten van Art B&B Huize Hermine heeft een recensie geschreven voor 'Columbus Magazine':

"Paradijselijke Kunst B&B vlak bij Deventer

De deur wordt open gedaan door iemand die in de verste verte niet lijkt op een Hermine. Toch is Maarten Goossens eigenaar en bewoner van dit ruim 100 jaar oude pand aan een boslaan in Joppe. Als gastvrijheid een naam zou hebben, dan luidde die vast en zeker Maarten. Of als kunst een naam zou hebben, of design, of luxe, of een ontbijt, of, en, zo, voort.

LEES MEER
Nieuwe kunstenaars 2017!

Danielle van Strien & Ronald de Ceuster zijn in 2017 de nieuwe kunstenaars in Huize Hermine!

LEES MEER
Recensie van Dhr. Elkhuizen

Recensie B&B/galerie Huize Hermine in Joppe

Joppe: een gehucht in een bos, dicht tegen Gorssel aan. Met twintig huizen en een enorme neogotische kerk. Vermoedelijk gebouwd voor de priesterzoon van een rijke herenboer.

LEES MEER
Verkooptentoonstelling

In slaap vallen met hedendaagse betaalbare kunst boven het bed... is mogelijk bij Art B&B Huize Hermine.
Zo exposeren er nu twaalf kunstenaars uit verschillende kunstdisciplines: Jeroen Diepenmaat met tekeningen, assemblages van Paméla Maria en Maarten Brinkman, weefwerken van Rita Kok, schilderijen van Mirjam Kuitenbrouwer, Henk van den Bosch, Babet Olde Weghuis en Liesbeth Bos, foto's van Aebele Trijsburg, Elise van der Linden en Danielle van Strien. Daarnaast zijn er ook objecten van Elise van der Linden, Dirk Zegel en Ronald de Ceuster te bewonderen.

LEES MEER
Cello Festival Zutphen 2017!

De absolute top op de mooiste locaties in Zutphen

Het unieke en internationaal zeer gewaardeerde Cello Festival wordt in 2017 jaar voor de 9e keer gehouden van xx tot xx augustus!

Voor meer informatie en het volledige programma bezoek de site: www.cellofestivalzutphen.nl

LEES MEER
Exposeren in Huize Hermine

Bent u de kunstenaar die graag in Huize Hermine wil exposeren? Met schilderijen, tekeningen, fotografie of design? Afgestudeerd aan een kunstacademie? Laat dit ons weten! Graag willen we samen met u van Huize Hermine een gevarieerd podium maken voor kunstenaars.

LEES MEER